Schevenings Vissersvrouwenkoor

‘Koorzang in klederdracht’

In april 1954 krijgt de kosteres van de Oude Kerk aan de Keizerstraat te Scheveningen de vraag of er op Scheveningen een zangkoor in klederdracht is dat zou kunnen meedoen aan een via de radio uit te zenden korengala ter gelegenheid van Koninginnedag. Zo’n koor is er niet, maar klederdracht dragende vissersvrouwen zijn er wél.

Binnen mum van tijd heeft kosteres Bep de Bruin - de Mos zo’n 35 vrouwen bereid gevonden om een zanggroep te vormen. Het gelegenheidskoor reist op 30 april 1954 af naar Emmen om daar ‘Lied van Zuid-Holland’ ten gehore te brengen in het nationale radioprogramma ‘Nederland Jubelt’. Na het succesvolle radio-optreden besluiten de Scheveningse deelnemers om het niet bij dat ene optreden te laten. Het Schevenings Vissersvrouwenkoor is een feit.

Het Schevenings Vissersvrouwenkoor nam in de beginjaren van haar bestaan meteen een grote vlucht. Het koor werd al kort na haar oprichting gevraagd voor bijzondere gelegenheden, zoals in augustus 1954 voor het vormen van een erehaag voor koning Haakon VII van Noorwegen bij zij staatsbezoek aan Nederland. Voorzitster Bep de Bruin – de Mos zette direct de toon door de vorst een Scheveningse omslagdoek aan te bieden. Dit zou een traditie worden bij alle koninklijke aangelegenheden waarbij het koor aanwezig was. Zo mochten onder andere Koningin Juliana (1958), Koningin Elisabeth van Groot-Brittannië (1958), Koning Olav V van Noorwegen (1964) en Prinses Beatrix en Prins Claus (1966) een prachtige handgeknoopte omslagdoek ontvangen.

Het Schevenings Vissersvrouwenkoor is sinds het ontstaan een graag gezien gast geworden in binnen- en buitenland. Dit mede door het optreden in de authentieke Scheveningse dracht. Het Schevenings Vissersvrouwenkoor mocht onder meer optreden in Brussel, Wales, Canterbury en Luxemburg. Een hoogtepunt was een drieweekse tournee door Zuid-Afrika in de jaren ’80.

Vanaf de oprichting heeft het koor onder anderen de volgende dirigenten gekend: Arie Schipper, Arie Noordhoek, Koos van der Werf, Gerard Breas, Frans van Riessen en Astrid Oudewaal. Momenteel staat het Scheveningse Vissersvrouwenkoor onder de deskundige leiding van dirigente Monique Harteveld.